Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie prostsze. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o usługach płatniczych. Dzięki zmianie znikną kłopoty z odzyskaniem pieniędzy, które klient omyłkowo przelał na niewłaściwe konto. Projekt stanął w efekcie współpracy Prezydenta RP i Rzecznika Finansowego, z poparciem pozostałych członków Zespołu Analiz Systemowych.
Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie prostsze
– Nowe przepisy przyjęte stały w Parlamencie jednomyślnie, co świadczy o tym, iż to propozycja ponad planami i niezwykle potrzebna społeczeństwu – mówił Prezydent Andrzej Duda, w trakcie uroczystości podpisania ustawy w dniu 27 kwietnia 2018 r.
W Sejmie za przyjęciem ustawy głosowało 436 posłów, w Senacie za przyjęciem ustawy głosowali wszyscy Senatorowie – 79, nikt nie był przeciw oraz nikt nie zatrzymał się od głosu. Nowe ustawy zaczną wchodzić w porządku 3 miesięcy po publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw.
Pomyłka może zdarzyć się każdemu
– Z wyników do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem dużych problemów. W skrajnych przypadkach klienci tracili w niniejszy możliwość pieniądze, ponieważ nie było mechanizmu zmuszającego użytkownika do zwrotu środków. Dzięki tej kolei w większości przypadków dostaniemy je nawet w układzie kilku dni – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.
W pracy pomyłka we określeniu numeru konta może przydarzyć się każdemu. Do Rzecznika skarżyły się osoby, które wpisały cały numer konta osobistego klienta (o co szczególnie łatwo przy dużych przelewach wytwarzanych przez przedsiębiorców), pomyliły się przy wpisywaniu numeru konta lub nawet wykonały przelew na konto podane np. w tematach informacyjnych. Do tej pory, nie było bezspornej i prostej procedury odzyskiwania takich sposobów. Dodatkowo tajemnica bankowa nie pozwalała ujawniać danych klienci, co uniemożliwiało złożenie pozwu w stosunku.
Jak odzyskać pieniądze?
Po kolejach klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na złe konto będzie przedstawiał swój bank czy SKOK o tym fakcie. Ten będzie stanowił 3 dni na poinformowanie konsumenci o błędzie i konwencjach braku zwrotu sposobów w porządku 30 dni.
– Zwrot sposobów będzie przygotowywany na określony rachunek techniczny, co zapewnia pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Po otrzymaniu środków, dostawca w porządku 1 dnia codziennego będzie prowadził je na konto klienta. Jeżeli w zgodę zaangażowanych istniałoby dwóch dostawców termin wydłuży się do kilku dni roboczych – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.
Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zwróci pieniędzy dobrowolnie w porządku 30 dni, bank czy Ruch będzie odpowiedzialny do dania płatnikowi danych użytkownicy.
– Pozwoli to pewne dochodzenie roszczenia na ulicy sądowej. Podstawę prawną tworzyć będą przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Sąd oceni zaś, czy chcenie płatnika jest zasadne – mówi Bartosz Wyżykowski.
W pracy oznacza to, że odbiorca omyłkowego przelewu, który nie zwróci omyłkowo otrzymanych kwot będzie przymuszony do tego wyrokiem sądu i weźmie dodatkowo koszty związane z biegiem.
Rola Zespołu Analiz Systemowych
Powodem do przygotowania proponowanych zmian stanowiły fakty zgłaszane przez mężczyzn do Rzecznika Finansowego. Stały one przez Rzecznika zasygnalizowane w ramach prac Zespołu Analiz Systemowych. Zespół został stworzony przez Szefa Kancelarii Prezydenta RP w charakterze formułowania propozycji zmian obowiązujących regulacji prawnych w oparciu o potrzeby obywateli, jakie stanowiły problemem rozpoznania przez Biuro Interwencyjnej Poradzie Prawnej Kancelarii Prezydenta RP lub zachęconych do harmonii w ramach Zespołu: Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Rzecznika Praw Pacjenta.